VoIP

Intervoice - VoipEr zijn verschillende manieren waarop u tegenwoordig met mensen in contact kunt komen. Bellen is nog steeds een van de meest voorkomende, maar ook dit kan tegenwoordig op verschillende manieren. Natuurlijk is er nog steeds de vaste telefoonlijn, maar mobiele telefonie is inmiddels net zo belangrijk. Een van de nieuwe zaken op dit gebied is VoIP, oftewel Voice over Internet Protocol. Dit houdt in dat er voor het bellen geen gebruik wordt gemaakt van een telefoonlijn, maar van een internetverbinding. Het staat daarom ook wel bekend als internetbellen, internettelefonie, IP telefonie of bellen via internet. Veel mensen zien VoIP als een nieuw verschijnsel, maar feit is dat het al bestaat sinds de begindagen van het internet. Al in 1973 werden er voor het eerst stempakketten via een internetverbinding verzonden, een grote groei werd echter tegengehouden door het feit dat de internetverbindingen nog niet snel genoeg waren, ze waren nog niet geschikt voor het duidelijk verzenden van spraak. Het zal duidelijk zijn dat daar de laatste jaren flink verandering in is gekomen en sindsdien is VoIP dan ook aan een opmars bezig. Inmiddels zijn er vele mensen die hier gebruik van maken, de groei is vooral te danken aan het succes van Skype. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer manieren waarop het gebruik van deze techniek mogelijk is. Tot nu toe zijn het vooral multinationals die gebruik maken van andere vormen van VoIP, kleinere bedrijven en consumenten doen dit tot nu vooral via Skype. Maar er zijn veel meer manieren om deze techniek in te zetten. Een van de bedrijven die dit doet is Intervoice, zij kunnen het MKB helpen met het toepassen van internetbellen. Zo wordt VoIP steeds groter en zal het door steeds meer mensen gebruikt gaan worden.

Voordelen van VoIP

Waarom zou u nu als bedrijf overstappen van gewoon bellen naar VoIP? Wat voor voordelen levert het u op? Er zijn verschillende voordelen te noemen, namelijk:

  • lagere kosten
  • betere geluidskwaliteit
  • overzichtelijke infrastructuur
  • betere bereikbaarheid
  • integratie van diensten
  • biedt meer mogelijkheden

Op al deze punten zullen wij hier kort ingaan. Allereerst natuurlijk het punt van de lagere kosten, voor bedrijven een heel belangrijk punt. Hoe wordt dit gerealiseerd door VoIP? Doordat u gebruik maakt van de internetverbinding die u al hebt, hoeft u geen gebruik meer te maken van een vaste telefoonlijn of van dure mobiele abonnementen. U kunt uw vaste lijn dus opzeggen en een goedkoper abonnement voor uw mobiele telefoons kiezen. Aan uw internetabonnement hoeft u verder niets te veranderen. Zo bespaart u flink in de kosten. Een betere geluidskwaliteit heeft ook te maken met het feit dat VoIP via de internetverbinding gaat. Veel telefoonlijnen zijn verouderd en niet gemaakt van de beste materialen, waardoor er nogal eens ruis kan ontstaan. De digitale verbindingen die voor internet gebruikt worden, hebben geen last van ruis en zijn bovendien snel en stabiel. U zult dus niet meer te maken hebben met haperingen, storingen of ruis op de lijn. VoIP zorgt er tegelijkertijd voor dat de infrastructuur verbetert, u hebt immers geen vaste telefoons meer nodig en dit scheelt heel wat kabels op het kantoor. De speciale telefoon wordt namelijk gewoon op dezelfde poort aangesloten als de computers en dit scheelt de nodige bekabeling. Doordat internet vele mogelijkheden biedt, hebt u met VoIP ook de mogelijkheid om verschillende zaken te integreren. Zo kunt u bijvoorbeeld niet alleen met elkaar bellen, maar ook videobellen is mogelijk, net als het samenwerken aan projecten of het delen van documenten via de belverbinding. Al deze punten laten zien dat internetbellen dus veel voordelen heeft ten opzichte van een gewone telefoonverbinding.

Bereikbaarheid

Een van de voordelen die we hierboven nog niet uitgebreider besproken hebben, is de betere bereikbaarheid. Het systeem van vaste telefonie kent vele schakels, die allemaal invloed hebben op de bereikbaarheid. De bedrijfscentrale, de wijkcentrale, de telefoonkabel, het zijn allemaal elementen die op de een of andere manier verstoord kunnen raken, waardoor u niet bereikbaar bent. VoIP kent veel minder schakels en daardoor is de bereikbaarheid ook een stuk beter. Het enige waar u van afhankelijk bent is een betrouwbare internetverbinding. Kent VoIP dan helemaal geen nadelen? Jawel, er is wel een nadeel te noemen. Net als bij vaste telefonie is ook internetbellen afhankelijk van de apparatuur en de verbinding. Een storing bij de provider kan voorkomen, waardoor bellen niet mogelijk is. Gelukkig gebeurt dit echter zelden. Ook de apparatuur kan natuurlijk haperen, zoals de tablet, computer smartphone waarmee u gebruik maakt van internetbellen. Dit probleem is echter gemakkelijk te omzeilen door te kiezen voor een speciale VoIP telefoon. De software verloopt dan gewoon via deze telefoon en een tablet, computer of smartphone is dan niet meer nodig om gebruik te kunnen maken van internetbellen. Op die manier kunt u het risico van niet bereikbaar zijn echt tot een minimum beperken. Er zijn dus veel meer redenen om wel voor VoIP te kiezen als om dit niet te doen. Het zal zeker een positieve invloed op uw bedrijf hebben als u kiest voor deze manier van bellen, al was het alleen maar vanwege de belkosten die u hiermee bespaart. Bent u benieuwd naar de mogelijkheden voor uw bedrijf? Wilt u weten hoe u VoIP in uw onderneming kunt integreren? Neem dan eens contact op met Intervoice. Zij zijn gespecialiseerd in het aanbieden van deze dienst en kunnen u dan ook goed adviseren over de verschillende mogelijkheden.